Stel dat je een kledingbedrijf hebt gelanceerd en een succesvol eerste jaar hebt gehad, maar het verkoopvolume en de schaal wilt vergroten.
Cruciaal voor het verhogen van de omzet en schaalvergroting is het naar een hoger niveau tillen van het verkoopspel door middel van verkoopondersteuning. Je hebt misschien een geweldig product of een geweldige dienst, maar wat heeft het voor zin als ze niet verkopen?
In het recente Sales Strategy & Trends Report van de HubSpot Blog ontdekten we dat hoewel 37% van de verkopers in hun rol gebruikmaakt van verkoopbevorderende inhoud of strategieën, 88% van degenen die het gebruiken, zegt dat het matig tot extreem belangrijk is voor het doen van een verkoop.
Bovendien blijkt uit recente gegevens van Learn Hub dat 76% van de organisaties een omzetstijging tussen 6 en 20% ziet als gevolg van sales enablement.
De bovenstaande punten zijn slechts een paar redenen waarom het van cruciaal belang is om verkopers de kennis, inhoud en tools te geven om te verkopen voor elk bedrijf, van startups tot grote ondernemingen.
Sales enablement betekent simpelweg dat verkoopteams worden uitgerust met de kennis, inhoud en tools om met succes producten en diensten te verkopen.
Ontdek vijf stukken verkoopbevorderende inhoud die uw bedrijf nodig heeft om te maken.
Kennis
Om te kunnen verkopen, moeten verkoopprofessionals de producten of diensten die ze verkopen door en door kennen. Verkoopvertegenwoordigers moeten niet alleen weten wat ze verkopen, maar ook de best practices op het gebied van verkoop. Sales enablement biedt verkoopteams de lessen die ze nodig hebben om te slagen.
Inhoud
Content is koning en een belangrijk onderdeel van de strategie voor verkoopbevordering. Verkoopvertegenwoordigers hebben presentaties, sjablonen, rapporten, datasheets, videoproductdemo’s, artikelen, infographics en meer nodig om aan klanten te presenteren. Content helpt klanten de producten en diensten van het bedrijf beter te begrijpen, en helpt hen te visualiseren hoe ze hiervan kunnen profiteren.
Gereedschap
Verkoopprofessionals hebben tools nodig om verkopen uit te voeren. Tools helpen bij het automatiseren van processen, waardoor verkoopvertegenwoordigers een meer persoonlijke ervaring kunnen bieden en complexere problemen kunnen oplossen.
Uiteindelijk zorgen tools voor een efficiëntere en meer op maat gemaakte ervaring waarbij de klant centraal staat. Deze tools kunnen zijn: CRM-software, sales enablement-tools die het sales enablement-programma beheren en call-coachingtools.
Bekijk dit bericht voor een gedetailleerde gids over wat sales enablement is en hoe je belangrijke strategieën kunt ontwikkelen.
Verkoopbevorderende voordelen
Organisaties met verkoopondersteuning behalen een winstpercentage van 49% op voorspelde deals, vergeleken met een winstpercentage van 42,5% voor organisaties zonder verkoopondersteuning, volgens gegevens van Learn Hub.
Stem marketing-, product- en verkoopteams op elkaar af
Verkoop werkt niet in een silo. Volgens onderzoek van HubSpot Blog vergemakkelijken effectieve bedrijven de afstemming tussen marketing en verkoop. Met deze samenwerkingsaanpak zijn verkoopvertegenwoordigers uitgerust met de kennis die ze nodig hebben om uit te blinken.
Door bijvoorbeeld de perspectieven van het marketingteam te krijgen, kunnen verkoopvertegenwoordigers het traject van de koper beter begrijpen.
Bovendien kan het gebruik van marketingmateriaal verkopers helpen deals te sluiten. Door samen te werken met het productteam krijgen verkoopvertegenwoordigers een beter inzicht in de kenmerken en verkoopargumenten van een product, waardoor ze scherpere en meer op maat gemaakte verkooppraatjes kunnen ontwikkelen.
Faciliteren van contentcreatie
Zonder relevante en boeiende inhoud is verkopen een moeilijke taak.
Met de juiste content voelen verkopers zich beter uitgerust om te verkopen. En, zoals we in de intro al zeiden, kan enablement-content zelfs leiden tot meer verkopen.
Inhoud voor verkoopondersteuning kan scripts bevatten voor verkoopgesprekken, rapporten, presentaties en meer. Op maat gemaakte content helpt verkoopteams om wendbaarder te worden, waardoor ze een klant door het klanttraject kunnen leiden.
Efficiëntie verhogen
Tijd is kostbaar en verkopers hebben het druk. Sales enablement verbetert de efficiëntie door verkoopteams uit te rusten met alles wat ze nodig hebben om effectief te verkopen. Als verkoopteams weten wat ze doen, kunnen ze zich meer richten op het sluiten van deals.
Ook vanuit technisch oogpunt opereren verkoopteams efficiënter. Verkoopactiveringsgegevens kunnen worden geïntegreerd met CRM- en DAM-systemen, waardoor er minder handmatige updates nodig zijn. Door automatisering kunnen verkoopteams meer tijd besteden aan verkopen in plaats van aan gegevensbeheer.
Maak verkoopteams sterker
Door een sales enablement-programma te implementeren, voelen verkoopleiders zich gemotiveerder en zelfverzekerder, wat een directe invloed heeft op de teams die ze leiden. Omdat verkoopleiders sales enable-programma’s implementeren, is hun buy-in belangrijk. Effectieve sales enable-programma’s zorgen ervoor dat verkoopvertegenwoordigers op efficiënte wijze op de hoogte worden gebracht.
Volgens gegevens van Sales Hacker geeft 25 procent van de verkoopvertegenwoordigers aan dat ze niet het gevoel hebben dat ze voldoende verkooptraining hebben gehad. Met sales enablement beschikken verkoopvertegenwoordigers over de kennis, inhoud en tools die ze nodig hebben